Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaJęzyki & NarodySvenska på gång. Język szwedzki w życiu codziennym, część I – kurs dla początkujących (poziom A1)

Svenska på gång. Język szwedzki w życiu codziennym, część I – kurs dla początkujących (poziom A1)

Dane kursu

Numer kursu: J/0299
Dziedzina wiedzy: Języki & Narody
Język: Szwedzki
Poziom języka: A1
Liczba godzin: 60
Jednostki
odpowiedzialne:
Szkoła Języków Obcych
Autor kursu: dr Robert Parowenko
Rodzaj zajęć: konwersatorium

Grupy

Numer grupy:J/0299/3
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:dr Robert Parowenko
Cena:790.00 zł
Terminy: od 11-05-2017 do 06-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny lub Kampus Ochota lub Kampus Smyczkowa
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
111-05-2017
czwartek
18:0021:1515
212-05-2017
piątek
18:0021:1515
318-05-2017
czwartek
18:0021:1515
419-05-2017
piątek
18:0021:1515
525-05-2017
czwartek
18:0021:1515
626-05-2017
piątek
18:0021:1515
701-06-2017
czwartek
18:0021:1515
802-06-2017
piątek
18:0021:1515
908-06-2017
czwartek
18:0021:1515
1009-06-2017
piątek
18:0021:1515
1122-06-2017
czwartek
18:0021:1515
1223-06-2017
piątek
18:0021:1515
1329-06-2017
czwartek
18:0021:1515
1430-06-2017
piątek
18:0021:1515
1506-07-2017
czwartek
18:0021:1515

Opis kursu

Kurs prowadzony w języku polskim i szwedzkim na poziomie A1.

Kurs przeznaczony jest dla osób rozpoczynających naukę języka szwedzkiego „od zera”. Przewiduje się kontynuację kursu na wyższych poziomach.

1. Jak nawiązać kontakt i zawrzeć znajomość ze Szwedem?

  • formuły powitań. Jak się witamy o różnych porach dnia? W jaki sposób zwracamy się do obcych, a w jaki do znajomych? Mówienie po imieniu i na „ty”,
  • przedstawianie się, informacje na temat miejsca zamieszkania, wieku, narodowości oraz języków, które znamy i których się uczymy,
  • formuły pożegnań.

2.  Jak się umówić na spotkanie?

  • określamy miejsce, datę, godzinę lub porę dnia; wymieniamy się numerami telefonu,
  • rozmawiamy przez telefon.

3. Bliscy i dalecy krewni:

  • przedstawiamy naszą rodzinę; stopnie pokrewieństwa.

4. Czym się zajmujesz?

  • nazwy zawodów, opis obowiązków; rynek pracy.

5. Dom otwarty:

  • mieszkanie w szwedzkim stylu,
  • opis pomieszczeń: nazwy i lokalizacja sprzętów domowych,
  • co oznaczają nazwy mebli z IKEA?

6. Wolny weekend:

  • wypoczynek na świeżym powietrzu: jogging, rower czy spacer?

7. Uppsala? A gdzie to jest?

  • jedziemy na wycieczkę. Podstawowe informacje na temat geografii Szwecji.

8. Plan podróży:

  • jedziemy pociągiem, autobusem, samochodem, lecimy samolotem, płyniemy statkiem.

9. Przepraszam, którędy do katedry?

  • jak się poruszać w nieznanym terenie? Jak pytać o drogę?

10. Szwedzki stół:

  • nazwy artykułów spożywczych,
  • śniadanie, lunch i obiadokolacja czyli: kiedy Szwedzi spożywają główne posiłki?
  • köttbullar, gravad lax i inne tradycyjne dania; surströmming: dlaczego nie wolno go wnosić na pokład samolotu?
  • fikapaus czyli coś więcej niż przerwa na kawę. Przerwa obiadowa.
  • obiad w restauracji; danie dnia; skąd się wziął „szwedzki stół”?
  • wieczór w pubie,
  • systembolaget: gdzie i kiedy zaopatrzyć się w alkohol w Szwecji? Piwo „mocne”, czyli normalne.

Cel ogólny

Opanowanie podstaw praktycznej znajomości języka szwedzkiego, niezbędnych do porozumiewania się w typowych sytuacjach życia codziennego.

Cele szczegółowe

  • wprowadzenie podstawowego słownictwa, używanego w codziennej komunikacji (w podróży, w sklepie, w restauracji, w pracy, na uczelni),
  • opanowanie praktycznych podstaw gramatyki i fonetyki szwedzkiej,
  • rozwijanie 4 sprawności językowych ze szczególnym uwzględnieniem mówienia i rozumienia,
  • zapoznanie z wybranymi aspektami życia codziennego w Szwecji i kultury szwedzkiej.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacze opanują podstawową znajomość języka szwedzkiego, umożliwiającą porozumiewanie się w typowych sytuacjach życia codziennego. Poznają wybrane elementy gramatyki i leksyki, dzięki czemu będą mogli budować i rozumieć mniej skomplikowane wypowiedzi ustne i pisemne w języku szwedzkim.

Słuchacze uzyskają również wiele informacji na temat realiów życia w Szwecji, a także na temat kultury i obyczajowości, co z pewnością ułatwi zainteresowanym odnalezienie się w środowisku obcojęzycznym.

Metody pracy

Metoda eklektyczna, podejście komunikacyjne, różne typy ćwiczeń utrwalających konstrukcje gramatyczne i leksykalne, praca w parach, dialogi, krótkie wypowiedzi - rozwijanie, rozbudowa treści.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

  1. Egzamin pisemny i ustny. Część pisemna obejmuje zadania dotyczące rozumienia ze słuchu, czytania i rozumienia tekstu pisanego, użycia języka oraz pisania, takie jak testy wielokrotnego wyboru, pytania "prawda czy fałsz" lub "prawda, fałsz czy brak informacji", tekst z lukami zamkniętymi, tekst z lukami otwartymi oraz napisanie zwięzłego tekstu na temat wynikający z programu i poziomu kursu. Część ustna ma na celu ocenę umiejętności receptywnych i produktywnych Słuchacza w warunkach swobodnej praktyki językowej. Przewiduje się 3 typy zadań: a) jak zareagujesz w określonej sytuacji z życia codziennego, np. gdy spotkasz dawno nie widzianego przyjaciela lub gdy kupujesz bilet na dworcu kolejowym; b) co widzisz na przedstawionej ilustracji - obrazek stanowi następnie punkt wyjścia do rozmowy na tematy luźno związane z treścią ilustracji; c) rozmowa na temat dotyczący Słuchacza, np. jego pracy, planów na przyszłość, zainteresowań, rodziny itp.
  2. Ocena wykonania prac domowych pisemnych i ustnych; przeprowadzanie sprawdzianów pisemnych; ocena postępów Słuchaczy „na bieżąco” podczas wykonywania różnego typu zadań w trakcie zajęć.


do góry ↑