Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaCzłowiek & ŚrodowiskoNic nie ma sensu, czyli ogólna teoria ewolucji człowieka

Nic nie ma sensu, czyli ogólna teoria ewolucji człowieka

Dane kursu

Numer kursu: S/0466
Dziedzina wiedzy: Człowiek & Środowisko
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Wydział Biologii
Autor kursu: prof. dr hab. Jan Kwiatowski
Rodzaj zajęć: wykłady

Grupy

Numer grupy:S/0466/1
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:prof. dr hab. Jan Kwiatowski
Cena:287.00 zł
Terminy: od 26-04-2017 do 07-06-2017
Lokalizacja:Kampus Ochota
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
126-04-2017
środa
19:0021:15brak
228-04-2017
piątek
19:0021:15brak
305-05-2017
piątek
19:0021:15brak
410-05-2017
środa
19:0021:15brak
512-05-2017
piątek
19:0021:15brak
617-05-2017
środa
19:0021:15brak
719-05-2017
piątek
19:0021:15brak
831-05-2017
środa
19:0021:15brak
902-06-2017
piątek
19:0021:15brak
1007-06-2017
środa
19:0021:15brak

Opis kursu

Zajęcia prowadzone będą w sali komputerowej Wydziału Biologii. Ambitni uczestnicy nauczą się korzystania z baz sekwencji białek i DNA oraz poznają i opanują program komputerowy MEGA, pozwalający na ustalanie pokrewieństw między jednostkami ewoluującymi oraz przedstawienie drzew rodowych w postaci graficznej. Mniej ambitni skorzystają z drzew kolegów. Umożliwi to poznanie relacji pokrewieństwa między genami i organizmami oraz odtworzenie i zrozumienie historii życia na Ziemi, w tym historii ludzkości.

Cel ogólny

Uświadomienie Słuchaczom mechanizmów ewolucji i wzajemnego pokrewieństwa jednostek ewoluujących od bakterii do człowieka i jego wytworów.

Cele szczegółowe

Poznanie procesu doboru naturalnego oraz jego konsekwencji, w szczególności metodologii budowy drzew rodowych i ich interpretacji. Ukazanie i wyjaśnienie historii życia na ziemi, w tym cywilizacji ludzkiej.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacze dowiedzą się jak powstała komórka eukariotyczna (posiadająca jądro), poznają pochodzenie roślin i zwierząt, w tym człowieka i jego najbliższych krewnych. Zaznajomią się z ewolucja hominidów i drogami migracji człowieka współczesnego, od neolitu do czasów współczesnych. Uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, których dostarczyć może jedynie biologia ewolucyjna. Począwszy od trywialnych, jak: Co było pierwsze, kura czy jajo? Poprzez trudniejsze, jak: Czy hipopotam jest bliżej spokrewniony z delfinem czy ze świnią? Czy pasożyt wywołujący malarię był kiedyś rośliną? Co wiemy o organizmach których nikt nigdy nie widział? Czy wszyscy ludzie współcześni są zmutowanymi murzynami? Skąd wiadomo, że szympans jest bliższym krewnym człowieka, nie zaś goryla? Ile gatunków człowieka żyło na ziemi 50 tysięcy lat temu? Po pozornie niezwiązane z biologią, jak: Czy depresja jest chorobą? Skąd się bierze homofobia a skąd religia? Dlaczego jedni ludzie opowiadają bzdury a inni w to wierzą. Czy wreszcie. Dlaczego Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo?

Metody pracy

Każde zajęcia rozpoczynają się wykładem, na którym omawiane są podstawy teoretyczne i wspólczesna wiedza na temat wykonywanych zadań. Po ukończeniu zadań, polegających na budowie drzew pokrewieństwa (genów, organizmów, gatunków, ale również wytworów kultury ludzkiej, np. języków), słuchacze interpretują otrzymane wyniki w trakcie wspólnej dyskusji z prowadzącym.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Egzamin postawowy bedzie polegał na napisaniu eseju na zadany temat zwiazany z historią życia na Ziemi.

Zaawansowany egzamin praktyczny będzie polegał na zbudowaniu drzewa filogenetycznego zadanych organizmów lub innych ewoluujących jednostek (geny, sekwencje białowe, gatunki, języki) i zinterpretowaniu wyników w świetle współczesnej wiedzy ewolucyjnej.



do góry ↑